Almenrs forskning i bofællesskaber viser, at leg for mange spiller en central rolle for livet i bofællesskaber.
Vi har interviewet en lang række personer, der allerede bor i bofællesskaber i Danmark. Og der tegner sig først og fremmest et billede af, at det er børnenes leg, der prioriteres.
Mange forældre i bofællesskaber lægger vægt på, at deres børn skal have et rigt socialt liv. Og det bliver ofte muliggjort af, at bofællesskaberne udgøres af flere børnefamilier.
Men alene det, at et bofællesskab har indrettet plads til børn, gør, at børn i bofællesskaber har gode muligheder for at socialisere med andre børn fra eksempelvist skolen.
Et eksempel er bofællesskabet Sættedammen i Hillerød. Her inviteres klassekammerater til fællesspisning om mandagen.
En mandlig beboer og forælder i bofællesskabet Sættedammen forklarer, at:
"Det er en god måde at åbne op udadtil, fordi børnene kender hinanden fra skolen og de kan lege sammen".
Det er oplagt at tro, at det primært er børnene, der drager fordel af pladsen til leg.
Men netop det, at børnene har gode legeforhold, muliggør, at forældrene i bofællesskaberne også kan lege.
Når børnene har særlige steder at lege sammen (eksempelvis i hvad nogle bofællesskaber betegner som ‘børnerum’), og når forældrene på skift tager sig af børnene, skaber det mere ‘voksentid’ mellem de voksne i bofællesskaberne under eksempelvist fællesspisninger.
Almenrs forskning påviser, at voksne respondenter mener, at lydniveauet sænkes, når børnene har et specifikt sted at lege. Dermed kan forældrene socialisere og samtale under roligere forhold.
I Sættedammen bliver forældrene fra børnenes skoleklasser også inviteret med om mandagen. Det betyder, at forældre, der bor i bofællesskabet, får mulighed for at lære de andre voksne at kende på et dybere niveau, mens børnene kan lege sammen.
Det er altså gavnligt for både børn og forældre.
"Næsten alle børnene går på lilleskolen, som ligger ikke ret langt herfra, og der kender forældrene hinanden. Og så er der nogle der kommer ned og spiser her primært om mandagen, fuldstændig som om de boede her", forklarer en mandlig beboer og forælder.
Grace Kim er arkitekt og grundlægger af Seattle Schemata Co-housing Project, der fokuserer på at opføre co-housing (bofællesskaber) og hjælpe interesserede med at realisere deres idéer til dem. Hun forklarer, at:
"Når man spiser sammen, planlægger man flere aktiviteter sammen. Man deler mere".
Kim understreger, at kombinationen af ‘play’ og ‘co-housing’ gør, at folk opnår tættere bånd. I eksisterende bofællesskaber er leg for både børn og voksne en bonus, der kan opstå, hvis omstændighederne tillader det.
En række amerikanske børnelæger har i en rapport undersøgt, hvad leg betyder for børn, men også for voksne i relation til børnene.
Det første kriterium for sund leg er, at børnene får frihed til selv at finde på lege. Men hvis voksne griber muligheden og leger med børn, så kan voksne få et unikt indblik i barnets livsverden, hvilket styrker kommunikationen imellem dem.
Der bliver også forsket meget i, hvad leg betyder for voksne specifikt. Fordelene ved voksenleg bliver ofte opgjort i positive effekter for de voksnes dagligdag.
Den amerikanske psykiater, Stuart Brown, har grundlagt et helt institut i Californien for forskning i betydningen af leg. Han forklarer, at leg er ligeså afgørende for menneskers velvære, som søvn er. Han kommer med en klar anbefaling til, at voksne er åbne for hverdagsleg.
“Vi bliver nødt til at inkorporere leg i vores hverdag - vi skal ikke bare vente med at lege til på vores to-ugers ferier. Stuart Brown opsummerer, hvad leg egentligt er, og hvorfor det gavner mennesker.
“At lege skaber et engagement og er rart. Leg gør, at mennesker mister sansen for tid og sted i perioden, hvor de leger. Og så indeholder det et element af, at legeoplevelsen er vigtigere end et resultat af legen”, forklarer han.
Når nu forskning og erfaringer fra bofællesskaber indikerer, at leg er en positiv ting for både børn og voksne, vil Almenr fokusere på leg i et nyt projekt: Play Village i Vejle.
I kan følge med i udviklingen af Play Village her.
Almenrs forskning i bofællesskaber viser, at leg for mange spiller en central rolle for livet i bofællesskaber.
Vi har interviewet en lang række personer, der allerede bor i bofællesskaber i Danmark. Og der tegner sig først og fremmest et billede af, at det er børnenes leg, der prioriteres.
Mange forældre i bofællesskaber lægger vægt på, at deres børn skal have et rigt socialt liv. Og det bliver ofte muliggjort af, at bofællesskaberne udgøres af flere børnefamilier.
Men alene det, at et bofællesskab har indrettet plads til børn, gør, at børn i bofællesskaber har gode muligheder for at socialisere med andre børn fra eksempelvist skolen.
Et eksempel er bofællesskabet Sættedammen i Hillerød. Her inviteres klassekammerater til fællesspisning om mandagen.
En mandlig beboer og forælder i bofællesskabet Sættedammen forklarer, at:
"Det er en god måde at åbne op udadtil, fordi børnene kender hinanden fra skolen og de kan lege sammen".
Det er oplagt at tro, at det primært er børnene, der drager fordel af pladsen til leg.
Men netop det, at børnene har gode legeforhold, muliggør, at forældrene i bofællesskaberne også kan lege.
Når børnene har særlige steder at lege sammen (eksempelvis i hvad nogle bofællesskaber betegner som ‘børnerum’), og når forældrene på skift tager sig af børnene, skaber det mere ‘voksentid’ mellem de voksne i bofællesskaberne under eksempelvist fællesspisninger.
Almenrs forskning påviser, at voksne respondenter mener, at lydniveauet sænkes, når børnene har et specifikt sted at lege. Dermed kan forældrene socialisere og samtale under roligere forhold.
I Sættedammen bliver forældrene fra børnenes skoleklasser også inviteret med om mandagen. Det betyder, at forældre, der bor i bofællesskabet, får mulighed for at lære de andre voksne at kende på et dybere niveau, mens børnene kan lege sammen.
Det er altså gavnligt for både børn og forældre.
"Næsten alle børnene går på lilleskolen, som ligger ikke ret langt herfra, og der kender forældrene hinanden. Og så er der nogle der kommer ned og spiser her primært om mandagen, fuldstændig som om de boede her", forklarer en mandlig beboer og forælder.
Grace Kim er arkitekt og grundlægger af Seattle Schemata Co-housing Project, der fokuserer på at opføre co-housing (bofællesskaber) og hjælpe interesserede med at realisere deres idéer til dem. Hun forklarer, at:
"Når man spiser sammen, planlægger man flere aktiviteter sammen. Man deler mere".
Kim understreger, at kombinationen af ‘play’ og ‘co-housing’ gør, at folk opnår tættere bånd. I eksisterende bofællesskaber er leg for både børn og voksne en bonus, der kan opstå, hvis omstændighederne tillader det.
En række amerikanske børnelæger har i en rapport undersøgt, hvad leg betyder for børn, men også for voksne i relation til børnene.
Det første kriterium for sund leg er, at børnene får frihed til selv at finde på lege. Men hvis voksne griber muligheden og leger med børn, så kan voksne få et unikt indblik i barnets livsverden, hvilket styrker kommunikationen imellem dem.
Der bliver også forsket meget i, hvad leg betyder for voksne specifikt. Fordelene ved voksenleg bliver ofte opgjort i positive effekter for de voksnes dagligdag.
Den amerikanske psykiater, Stuart Brown, har grundlagt et helt institut i Californien for forskning i betydningen af leg. Han forklarer, at leg er ligeså afgørende for menneskers velvære, som søvn er. Han kommer med en klar anbefaling til, at voksne er åbne for hverdagsleg.
“Vi bliver nødt til at inkorporere leg i vores hverdag - vi skal ikke bare vente med at lege til på vores to-ugers ferier. Stuart Brown opsummerer, hvad leg egentligt er, og hvorfor det gavner mennesker.
“At lege skaber et engagement og er rart. Leg gør, at mennesker mister sansen for tid og sted i perioden, hvor de leger. Og så indeholder det et element af, at legeoplevelsen er vigtigere end et resultat af legen”, forklarer han.
Når nu forskning og erfaringer fra bofællesskaber indikerer, at leg er en positiv ting for både børn og voksne, vil Almenr fokusere på leg i et nyt projekt: Play Village i Vejle.
I kan følge med i udviklingen af Play Village her.
Skriv din email, og du vil få vores nyhedsbrev. Hvis du vil opbygge anciennitet til nuværende og fremtidige landsbyer, så husk at blive medlem her.
Vil du følge med i Almenr?
Se alle ↩
Vi lover at vi ikke fylder din inbox unødigt
Almenrs forskning i bofællesskaber viser, at leg for mange spiller en central rolle for livet i bofællesskaber.
Vi har interviewet en lang række personer, der allerede bor i bofællesskaber i Danmark. Og der tegner sig først og fremmest et billede af, at det er børnenes leg, der prioriteres.
Mange forældre i bofællesskaber lægger vægt på, at deres børn skal have et rigt socialt liv. Og det bliver ofte muliggjort af, at bofællesskaberne udgøres af flere børnefamilier.
Men alene det, at et bofællesskab har indrettet plads til børn, gør, at børn i bofællesskaber har gode muligheder for at socialisere med andre børn fra eksempelvist skolen.
Et eksempel er bofællesskabet Sættedammen i Hillerød. Her inviteres klassekammerater til fællesspisning om mandagen.
En mandlig beboer og forælder i bofællesskabet Sættedammen forklarer, at:
"Det er en god måde at åbne op udadtil, fordi børnene kender hinanden fra skolen og de kan lege sammen".
Det er oplagt at tro, at det primært er børnene, der drager fordel af pladsen til leg.
Men netop det, at børnene har gode legeforhold, muliggør, at forældrene i bofællesskaberne også kan lege.
Når børnene har særlige steder at lege sammen (eksempelvis i hvad nogle bofællesskaber betegner som ‘børnerum’), og når forældrene på skift tager sig af børnene, skaber det mere ‘voksentid’ mellem de voksne i bofællesskaberne under eksempelvist fællesspisninger.
Almenrs forskning påviser, at voksne respondenter mener, at lydniveauet sænkes, når børnene har et specifikt sted at lege. Dermed kan forældrene socialisere og samtale under roligere forhold.
I Sættedammen bliver forældrene fra børnenes skoleklasser også inviteret med om mandagen. Det betyder, at forældre, der bor i bofællesskabet, får mulighed for at lære de andre voksne at kende på et dybere niveau, mens børnene kan lege sammen.
Det er altså gavnligt for både børn og forældre.
"Næsten alle børnene går på lilleskolen, som ligger ikke ret langt herfra, og der kender forældrene hinanden. Og så er der nogle der kommer ned og spiser her primært om mandagen, fuldstændig som om de boede her", forklarer en mandlig beboer og forælder.
Grace Kim er arkitekt og grundlægger af Seattle Schemata Co-housing Project, der fokuserer på at opføre co-housing (bofællesskaber) og hjælpe interesserede med at realisere deres idéer til dem. Hun forklarer, at:
"Når man spiser sammen, planlægger man flere aktiviteter sammen. Man deler mere".
Kim understreger, at kombinationen af ‘play’ og ‘co-housing’ gør, at folk opnår tættere bånd. I eksisterende bofællesskaber er leg for både børn og voksne en bonus, der kan opstå, hvis omstændighederne tillader det.
En række amerikanske børnelæger har i en rapport undersøgt, hvad leg betyder for børn, men også for voksne i relation til børnene.
Det første kriterium for sund leg er, at børnene får frihed til selv at finde på lege. Men hvis voksne griber muligheden og leger med børn, så kan voksne få et unikt indblik i barnets livsverden, hvilket styrker kommunikationen imellem dem.
Der bliver også forsket meget i, hvad leg betyder for voksne specifikt. Fordelene ved voksenleg bliver ofte opgjort i positive effekter for de voksnes dagligdag.
Den amerikanske psykiater, Stuart Brown, har grundlagt et helt institut i Californien for forskning i betydningen af leg. Han forklarer, at leg er ligeså afgørende for menneskers velvære, som søvn er. Han kommer med en klar anbefaling til, at voksne er åbne for hverdagsleg.
“Vi bliver nødt til at inkorporere leg i vores hverdag - vi skal ikke bare vente med at lege til på vores to-ugers ferier. Stuart Brown opsummerer, hvad leg egentligt er, og hvorfor det gavner mennesker.
“At lege skaber et engagement og er rart. Leg gør, at mennesker mister sansen for tid og sted i perioden, hvor de leger. Og så indeholder det et element af, at legeoplevelsen er vigtigere end et resultat af legen”, forklarer han.
Når nu forskning og erfaringer fra bofællesskaber indikerer, at leg er en positiv ting for både børn og voksne, vil Almenr fokusere på leg i et nyt projekt: Play Village i Vejle.
I kan følge med i udviklingen af Play Village her.
Skriv din email, og du vil få vores nyhedsbrev. Hvis du vil opbygge anciennitet til nuværende og fremtidige landsbyer, så husk at blive medlem her.
Vil du følge med i Almenr?
Se alle ↩
Vi lover at vi ikke fylder din inbox unødigt